Vânzarea vinurilor moldovenești in Franța – pentru vinificatorii din țara este o reușita importanța. Acest lucru s-a întâmplat nu doar mulțumita calității vinurilor noastre dar și a entuziasmului compatrioților noștri. Soții Oxana și Victor Spinatii nu sunt primii importatori de vinuri din Republica Moldova în Franța, dar totuși au partea lor de curaj deoarece promoveaza vinurilor unei țări puțin cunoscute intr-o țara cu cele mai bogate tradiții în vinificație, al cărei nume este deja un brănd.
– Cum a început aceasta istorie?
OS: – După finisarea studiilor la Universitatea Tehnică am plecat în Franța pentru a-mi continua studiile în domeniul vinului. În Dijon (Burgundia) am obținut Diploma de Oenolog, in cadrul careea am realizat mai multe stagii în diferite regiuni viticole. Apoi mi-am urmat soțul care era deja stabilit in nordul Franței, unde a fost dificil să obțin un loc de muncă pe specialitatea mea. In această parte a țării nu există podgorii. De aceea am lucrat timp de câțiva ani ca Asistent in serviciul de Calitate, Securitate și Mediu Inconjurator al companiei Ryssen Alcool. Acest post mi-a permis să am o viziune globală asupra managementului unei intreprinderii, dar eram departe de lumea vinului.
Astfel, într-un anumit moment, m-am decis să dezvolt proiectul Etnik Wines. Pentru lansarea proiectului am lucrat un an de zile.
VS: – Eu, de specialitate sunt inginer-tehnolog în producția de vinuri și produse lactate. După zece ani de muncă în domeniul comerțulului international în Franța, am avut curajul nu doar să export ceva din Franța, ci să fac și importuri.
– De ce ați hotărit să importați vinuri moldovenești atât de puțin cunoscute?
OS: – Suntem iubitori de vinuri bune, astfel a apărut idee de a aduce vinurile moldovenești în Franța, și nu numai vinul, ci și tradițiile vinificației, precum și Moldova. Etnik Wines nu este doar o companie care vinde vin, ea promovează cultura vinului și povestește despre oamenii care trăiesc în această țară și despre tradițiile ei.
În Franța există tradiții istorice de vinificație, cu care francezii sunt mândri. Dar pentru noi, zona Mării Negre este leagănul vinificației. Aici, in perioada antica grecii și romanii au făcut vin, vinificația în regiune are o istorie de mii de ani. Ne-am gândit că ar fi interesant să aducem acele tradiții și vinuri din soiuri autohtone de struguri pentru a le prezenta publicului francez și belgian.
Alegerea vinurilor și vinăriilor s-a realizat in baza mai multor criterii, dintre care cele mai importante sunt calitatea și originalitatea vinurilor. După mai multe degustări, efectuate de un grup de patru vinificatori cu experiență considerabilă în Moldova și Franța, au fost selectate vinuri de la doi producători – Fautor și Vinaria-DAC. Aceste vinuri sunt de o calitate înaltă și își au prețurile corespunzătoare.
Nu are sens să aduci vinuri ordinare din Moldova în Franța, deoarece aici ele sunt mai mult decât suficiente.
– Ce v-a atras la aceste vinării?
OS: Ambii producători sunt diferiți, fiecare își are stilul lui propriu de producere a vinului. În Franța, există în prezent o tendință spre consumul vinurilor cu note fructate. Consumatorii doresc un vin, în care strugurii se exprima 100%. Astfel de vinuri am găsit la vinaria Fautor în seria Altitudine 310. Proprietara companiei Fautor, Tatiana Croitoru, ne-a prezentat vinul Fumé Blanc – un vin excelent, in care sunt prezente aromele fructului pasiunii. Vinul Illustro pentru noi este unul dintre «Grande Cuvée» a Moldovei. Notele de prune uscate sunt expressive și bine armonizate cu intreg vinul. Francezii nu s-au așteptat la această calitate de vin.
Vinaria-DAC este un producător mic și foarte original din nordul Moldovei, care posedă un stil foarte interesant de vinificație. Constantin Furculită și echipa sa fac vinuri care sunt maturate în butoaie de stejar. Stilul lor, se apropie de cel francez (acesta poate fi atât cel din Bordeaux cât și cel din Burgundia). De exemplu, Roșu Domnesc de la Vinaria-DAC s-a dovedit a fi o „bombă” pentru francezi. Fiind un asamblaj foarte reusit de „Feteasca Neagra – Cabernet Sauvignon – Merlot“, olfactiv este o „explozie“ de arome de fructe roșii, cu note de vanilie, aduse de maturarea in butoiul de stejar. La acest buchet se mai adaugă și arome fine de piper și note animalice.
– Cum se formează vânzările?
OS: – În prezent, în portofoliul nostru există 11 referinte de vinuri care provin de la doi producători. Clientii noștri în mare majoritate sunt magazinele specializate in vin, de gen «wine-shop», restaurantele și consumatorul direct. Contactul direct cu iubitorii de vin sunt pentru noi cele mai interesante deoarece avem părerea lor directă și astfel cunoaștem gusturile reale a consumatorului francez și belgian.
– Puteți să ne spuneți mai multe despre reacția consumatorilor?
OS: – Sunt persoane care doresc să cunoasca noi vinuri, gusturi și senzații. Desigur, vinul Negre i-a intrigat. Acest vin reprezinta ceva deosebit pentru ei. Unii amatori de vin il achiziționeaza chiar dupa o prima degustare. În acest vin ei descoperă arome și senzații noi, necunoscute sau puțin cunoscute. Deseori, Negre este cumparat nu numai pentru propriul consum dar și pentru al oferi, a surprinde pe cei dragi. Francezilor le place să spuna: „Am găsit un vin pe care încă nu l-ai degustat”.
Unul dintre clienții noștri din Belgia a organizat o degustare ascunsă de vinuri la care a fost prezente vinuri din Italia, Franta, Spania și bineinteles Moldova. Vinul Roșu Domnesc de la Vinaria-DAC, a fost cel care a primit cele mai multe aprecieri.
– Cite persoane lucrează în Etnik Wines?
VS: – În companie lucrează o singură persoana. O mare parte a lucrului este realizată de Oxana – directorul intreprinderii Etnik Wines. Eu am un alt serviciu.
OS: – În calitate de șef al întreprinderii, eu fac selecția vinurilor, importul propriu zis, promovare și realizarea lor. Pentru mine este foarte interesant și important să rămân în contact cu lumea vinului din Moldova și să promovez vinurile moldovenești. Avem vinuri foarte bune. Ele sunt apreciate de clienții noștri, iar pentru mine aceasta este cea mai mare motivație de a continua. Am o deosebită plăcere să comunic cu consumatorii, aceasta îmi permite sa aflu ce se apreciază în vinurilor moldovenești.
– Ați întâlnit careva dificultații la import?
OS: – Reprezentanții vamei franceze, din Nord Pas de Calais, au afirmat că este ceva nou pentru ei, Moldova fiind o țară puțin cunoscută. Desigur, eram pregatiți moral pentru orice tip de problema, dar se gasește totdeauna o soluție. Într-adevăr, prima livrare a fost însoțită de nuanțe, dar, după mai multe apeluri telefonice, totul a fost rezolvat, iar devamarea a durat 30-40 de minute. Totuși pentru deschiderea intreprinderii a fost nevoie de jumătate de an pentru obtinerea diverselor autorizatii inclusiv cele de la vama franceza.
– De ce a fost numită compania Etnik Wines?
OS: – Ideea proiectului Etnik Wines – este de a comercializa vinuri din regiunea Mării Negre în Europa de Vest. Cuvântul Etnic pentru noi, denotă un popor care trăiește într-un anumit spatiu bine definit, unde s-au cultivat struguri din cele mai vechi timpuri și vinul s-a transformat în tradițiile. Prin urmare, Etnik Wines este o companie care permite să descoperi o țară și tradițiile ei, deschizând o sticlă de vin bun.
Recent am vizitat citeva crame din România și am realizat o selecție de noi vinuri care deasemenea vor fi prezentate publicului francez . În anii urmatori în gamă noastră vom avea vinuri din Bulgaria, Turcia, Armenia, Georgia și chiar din Rusia și Ucraina. Cel mai interesant, dar în același timp cel mai dificil lucru este de a face selecția și de a aduce vinuri originale și de calitate din fiecare țara.
– Care sunt planurile pentru dezvoltarea afacerii?
O.S: – La sfirșitul lui septembrie, vom lansa vânzarea online a vinurilor pe site-ul nostru etnikwines.fr. Aceasta va permite clienților să cumpere vinurile moldovenești din orice colț al Franței și al Belgiei. Pentru achitare, va fi utilizat un sistem de plăți electronice securizat – Paypal. Astfel, oferta noastră va fi disponibilă pentru un public mult mai larg.
– Entuziaști ca voi, cu ideea de a promova vinuri moldovenești de o inaltă calitate, există în Franța, Canada, Statele Unite ale Americii, Japonia, Austria și Portugalia. Aceste persoane trebuie, bineînțeles, să fie susținute. Ce fel de susținere ați dori să primiți din partea Moldovei?
VS: – Aș dori să compar Moldova cu Georgia, în cazul în care o mare parte a vinurilor georgiene se vând pe piata internă. La cele trei milioane de locuitori din țara mai vin șase milioane de turiști anual. Dar ei au realizat acest lucru numai prin promovarea țării. Există canale de televiziune ca Euronews, BBC care prezintă clipuri scurte de promovare a diferitor țări. De exemplu, videoclipurile de 10 secunde despre Azerbaidjan, Georgia. De ce nu despre Moldova?
Trebuie să intrigăm turiștii să vină să descopere Moldova, să se familiarizeze cu ea, inclusiv cu vinurile. Întorși din vacanța ei povestesc familiei, prietenilor noile descoperii, aventuri in jurul unei sticle de vin. Astăzi, vinurile croate sunt vândute mai bine în Franța decât vinurile moldovenești. Francezii merg acolo să se odihnească. În Moldova nu există nici mare, nici munti, dar există ALTCEVA.
Recent, cinci oaspeți francezi au vizitat Moldova, i-am cunoscut in cadrul unei degustari realizate de noi. Aflând că vom merge în vacanta la Moldova, au dorit și ei să vină să ne viziteze țara. Pentru ei am realizat un program de șapte zile. La sfirșitul sejurului ei au spus “fiecare zi petrecută în Moldova a fost deosebită”. Nisip și plaje ei deja au văzut suficient. Francezilor le-a plăcut mult acel: “ALTCEVA”
Cred că turismul ar trebui să fie dezvoltat iar oaspetii care vin să ne viziteze să plece cu un zâmbet de satisfacție și o sticlă de vin bun moldovenesc.
– Dacă faci asta cu dragoste pentru țara ta, atunci succesul este garantat.