Cel mai mare magazin online de vinuri moldovenești moldovawines.store livrează nu numai în Europa, ci și în SUA, Australia și Noua Zelandă. Platforma a fost deschisă de către compatriotul nostru Simion Croitoru, care a trecut cu traiul în Portugalia acum 20 de ani, iar în 2013 a început o afacere pentru a importa vinuri moldovenești în această țară. El însuși povestește pentru W&S:
– Primele produse au fost divinuri de la compania Moldavskii Standart, iar din 2014 compania noastră AtlantikDynamik a început să importe vinuri, pe care le furnizăm mai multor rețele de magazine. Deci la moment, vinurile moldovenești pot fi găsite în peste 150 de locații.
Populația din Portugalia este de peste 10 milioane de locuitori, dintre care o treime trăiesc în regiunea Lisabona. Vinurile noastre sunt foarte bine reprezentate aici, puțin – în nord la Porto și în regiunea de sud – adică în toate zonele dens populate ale țării. Dar, de asemenea, mi-am dorit să lansez și un magazin online. Acest lucru s-a întâmplat în luna iulie 2018, la început era disponibil doar pentru Portugalia cu 60 de tipuri de produse de la opt producători.
În ianuarie 2020, am investit foarte mult în modernizarea magazinului online – am actualizat designul web și am simplificat utilizarea site-ului pentru cumpărători, am lansat prima aplicație mobilă 100% dedicată vinurilor moldovenești “Moldova Wines” pentru platforme Android și IOS. Avem deja aproximativ 600 de abonați la aceste aplicații. Site-ul acceptă opt limbi – portugheză, română, rusă, franceză, germană, spaniolă, italiană și engleză.
În ianuarie, livrările au început în toată Europa. Am deschis recent oportunitatea de livrare în SUA, Australia, iar începând de săptămâna trecută putem livra deja produse în Noua Zelandă.
– Care este politica dvs. de stabilire a prețurilor?
– Putem spune că avem unele dintre cele mai bune prețuri, pentru că încercăm să înțelegem clientul nostru, care își dorește să consume vin de calitate. Dacă vinurile sunt scumpe, cumpărătorii vor prefera vinurile mai ieftine, iar calitatea lor nu este cea mai bună. Prin urmare, prețurile ar trebui să fie rezonabile.
A avea vinuri bune, dar la prețuri mari, este ca și cum ai trage în picioare. Vinurile moldovenești sunt încă puțin cunoscute, așa că trebuie să muncim încă vre-o 10 ani cu preturi mici.
Portughezii spun că vinurile moldovenești au un bun echilibru „preț / calitate”. Există mult vin ieftin aici – pentru 2-3 euro / sticlă, dar calitatea desigur lasa de dorit. Cu toate acestea, vinurile noastre își câștigă treptat un loc mandru pe rafturile lusitane.
– Există vânzări de top?
– Avem producători noi, ale căror produse sunt afișate doar pe site și producători cu care lucram de mult timp. Desigur, ceea ce a apărut prima dată este deja familiar clienților noștri. Prin urmare, vinurile Fautor, de exemplu, se vând bine. Produsele de la Chateau Vartely, Cricova și KVINT cu pași mici își câștigă clientul. Viorica de KVINT a devenit destul de populară. Divinurile noastre „merg bine” în Portugalia și încercăm să le promovăm activ.
Mulți dintre cunoscuții și prietenii mei mă întreabă: care este cel mai bun vin pe care îl am? Mi-e foarte greu să dau un răspuns, pentru că toate sunt bune nu în zadar le-am selectat.
Îmi place să avem un contact constant cu clienții noștri sau potențialii clienți, le sugerez să pună întrebări. Mulți oameni îmi cer o recomandare de vin pentru un cadou, dar acest lucru nu ține seama adesea de preferințele persoanei respective. Dacă nu luăm în calcul persoana căreia i-a fost oferit cadoul poate să nu-l aprecieze și să nu se poată bucura de acel vin. Este imperativ să știm ce fel de vin, de exemplu, persoanei îi pe plac, pentru a nu rata vinul oferit. Alb sau roșu, mai mult stejar sau mai puțin, sau poate deloc stagiat în butoi de stejar.
– Furnizați vinuri moldovenești în HoReCa?
– În Portugalia, HoReCa a fost redeschis din mai, dar vânzările sunt încă blocate, de atunci nu prea s-au vândut vinuri deoarece clienții noștri aveau stocuri comandate înca din lunile februarie și martie. Oamenilor le este frică să meargă la restaurante.
Până în acest an, am furnizat puțin prin restaurante. Clienții HoReCa reprezintă 10% din total. Însă vinurile noastre se găsesc chiar și în restaurante foarte prestigioase din zona Lisabona. Clienții sunt foarte mulțumiți de vinurile din Moldova. Singurul lucru rău este că încă nu prea sunt cunoscute vinurile noastre pentru un succes mai mare.
Dacă acum șapte ani, când mi-am început activitatea, în Portugalia nu știau că Moldova produce vin, astăzi situația s-a ameliorat leger. Încercăm să fim activi pe rețelele de socializare cu promovarea, la fel promovându-le la diverse concursuri și expoziții. Oamenii afla din ce în ce mai multe despre Moldova ca un bun producător de vin. Unii portughezi spun chiar că vinurile moldovenești sunt cele mai bune din Europa în ceea ce privește raportul preț / calitate.
– Unde vedeți potențialul dezvoltării vânzărilor?
– Trebuie să lucrăm cu conaționalii noștri. Pe lângă promovarea vinurilor noastre pentru portughezi, trebuie să depunem și mai multe eforturi pentru a câștiga compatrioții noștri ca consumatori de vinuri moldovenești. Mulți dintre ei spun că bunicul lor are cel mai bun vin, cel din butoi, iar vinăriile toarnă toate vinurile din același rezervor. Din pacate se demonstrează lipsa de cunoștințe.
Industria trebuie să elaboreze un program de marketing, ținând cont de nevoia de a colabora cu concetățenii noștri care locuiesc în străinătate. Ei trebuie să fie mândri de vinurile moldovenești, care sunt premiate cu medalii la competiții străine și să înțeleagă că vinurile produse de vinarii sunt de calitate înaltă. Dacă se va lucra la acest capitol, conaționalii noștri vor transmite ei înșiși tuturor că vinurile sunt bune, și cu siguranța va ajuta la sporirea creșterii exporturilor.
De-a lungul acestor șapte ani realizez cu mandrie ca avem deja clienți fideli, printre care unii din ei erau sceptici la vinurile noastre, in final ajung la concluzia că Republica Moldova este un mare producător de vinuri de calitate. Vestea proastă este că mulți dintre producătorii noștri nu doresc să acorde atenție acestui segment de consumatori și nu cred că moldovenii își vor cumpăra vinul în străinătate. Dar nu este cazul. Doresc sa vin cu următorul exemplu: cel mai mult vin portughez se exportă în Franța, deoarece acolo locuiește o mare diaspora de portughezi, la randul lor îl promovează printre francezi.
Trebuie sa ne mandrim cu vinurile moldovenești oriunde nu ne aflăm în lumea mare.