Cât de bun nu ar fi vinul în sine, dar pentru a ajunge la consumator acesta are nevoie de o „haină”, o sticlă și accesoriile ce se potrivesc cu aceasta. Și oricât nu ar fi renumit numele producătorului de vinuri, produsul acestuia pe piață este întâmpinat după veșmânt. Vă puteți imagina o marcă cunoscută și respectată într-o sticlă nepotrivită și cu un design prost conceput? Mă îndoiesc că cineva își amintește așa situație. La crearea unui produs (vin sau altă băutură alcoolică), toate detaliile sunt bine gândite până la cel mai mic detaliu – până la culoarea capacului.
Ce mesaj transmite sticla?
Apropo, atenția producătorului asupra detaliilor ambalajului produsului său vorbește deja despre calitatea acestuia, deoarece nu are rost să ambalăm un vin mediocru cu un sine cost redus. În același timp, dacă un vin bun nu primește atenția pe care o merită în acest sens, reputația acestuia poate fi grav afectată, și totodată și vânzările.
Primul lucru care vă atrage atenția este sticla: forma, culoarea sticlei, greutatea (dacă o luați în mână). Toate aceste aspecte sunt foarte informative, adică sticla poartă un mesaj despre produsul care este îmbuteliat în aceasta și cui i se adresează acesta.
Există reguli nescrise despre forma sticlei. Aceasta vorbește despre tipul de vin și despre tradițiile producerii acestuia. De exemplu, Cabernet Sauvignon sau mai mult decât atât un Bordeaux Blend va arăta ridicol într-o sticlă de tip „flaut” concepută în mod tradițional pentru Riesling și Gewürztraminer. Pentru Cabernet este nevoie doar de forma Bordeaux.
Pe lângă aspectele legate de tradiție, există și alte elemente care reflectă atenția și respectul producătorului pentru vinul său. Nivelul de profunzime din exteriorul fundului sticlei indică faptul că este important pentru creatorul vinului cum acesta va fi servit. Datorită golului adânc din fundul sticlei, sommelier-ul îl poate ține frumos cu o mână și poate umple într-un mod elegant paharul. De asemenea, acest detaliu este important pentru durabilitatea sticlei.
Culoarea închisă a sticlei sugerează că vinul are potențialul de păstrare ulterioară în colecție, iar pentru acest fapt este protejat de lumină. Trebuie doar să plasați sticla într-un loc răcoros. Sticla transparentă este preferată pentru Rose pentru a evidenția culoarea. Dar, deoarece culoarea vinului se schimbă în timp, este recomandat totuși să utilizați sticle de o culoare opacă.
Sticla cu o grosime mare protejează vinul de fluctuațiile de temperatură și crește rezistența la șoc al sticlei. O sticlă cu pereți mai groși va cântări, desigur, mai mult. Acest fapt se va asocia la consumatori cu calitatea vinurilor de calitate premium, o sticlă scumpă este pentru un vin valoros. Cu toate acestea, în ultimii ani, fabricile de sticlă au reușit să reducă greutatea sticlei, totodată păstrând caracteristicile definitorii ale sticlelor – umeri, diametru sau profunzimea părții exterioare a fundului.
Elemente de decor ale sticlei (prin intermediul tehnicii de serigrafie, finisare satinată, ștanțată etc.), producătorul dorește să facă astfel ca produsul său să se distingă și să anunțe despre calitatea excelentă a acestuia.
Prin urmare, producătorii ar trebui să ia în calcul următoarele la alegerea unei sticle:
– dacă forma sticlei și designul acesteia corespund tipului de produs,
– vinul este potrivit pentru păstrarea pe termen lung (în colecții),
– unde va fi servit vinul – la HoReCa sau acasă,
– va ajunge acesta pe rafturile inundate de lumina soarelui.
Pe ultimul val
Timp de peste 10 ani producătorii din R. Moldova colaborează cu compania SAROM Packaging, care a fost fondată de familia Savoiu în anul 1992 , în România. La baza acesteia a fost pusă experiența acumulată de companiile renumite din domeniul ambalajului produselor alimentare și preparatelor farmaceutice în Europa, inclusiv a gigantului francez Saint-Gobain.

Noi am reunit tehnologia și măiestria în domeniul producerii ambalajelor de calitate pentru băuturi și produse alimentare cu cunoștințele și experiența în ramura de distribuție și promovare a acestora”, spune directorul general al companiei SAROM Jacques-Edouard Savoiu. “Sticla se produce în general în Italia și Franța, dar poate fi importată și din alte regiuni ale Europei, în dependență de specializarea uzinei, De exemplu pentru sticlele produse în mod tradițional, noi avem o uzină modernă în regiunea Champagne.
La nivelul tehnologiei de producere, facem parte din „ultimul val industrial” (Industry 4.0) – majoritatea echipamentelor utilizate permit un control foarte bun al procesului de producere și potențialelor riscuri operaționale. Prin urmare, oferim doar sticlă de cea mai bună calitate și îndrumări tehnice pentru îmbuteliere, standarde de calitate, compatibilitate cu alte accesorii. Încă un aspect important este atenția cu care gestionăm întregul proces logistic – de la comandă până la transportul final al sticlelor. Mai mult, oferim soluții complete – de la idee la îmbuteliere, astfel încât produsul să aibă toate șansele de a fi ușor reperabil pe raft.”
Este nevoie să remarcăm faptul că SAROM Packaging este membru al CETIE, o asociație internațională (înființată în 1960 și cu sediul la Paris) care elaborează standarde preliminare și ghiduri pentru cele mai bune practici în industria îmbutelierii. Documentele elaborate de CETIE pot fi propuse ca proiecte de standarde europene și internaționale (CEN / ISO). Adică, compania este în mod constant printre primele din industria globală care află despre noile cerințe privind calitatea și siguranța produselor.
Cum să exprimi individualitatea?
Catalogul de produse SAROM Packaging include 317 forme de sticle pentru vinuri calme, 39 pentru vinuri spumante și 189 pentru băuturi spirtoase. Sticla poate fi de 11 culori. Acestea fără să se ia în cont sticlele de bere, băuturil răcoritoare, cutiile alimentare și sticlele pentru produse cosmetice și farmaceutice. De asemenea, se propune un set complet – dopuri și mecanisme de închidere, diverse capace și capișoane (pentru vinuri spumante).
O sticlă standard poate fi proiectată prin aplicarea unor elemente decorative în timpul procesului de turnare (sigla pe umeri, numele cramei pe corpul sau gâtul sticlei) sau pe sticla finită. În al doilea caz, se utilizează procedura de serigrafie (se folosesc cerneli de tip UV, cerneli ceramice și organice; această tehnologie poate fi combinată cu alte metode de decor),
finisaj satinat (puteți vopsi întreaga sticlă sau o parte din aceasta cu una sau mai multe culori; lacurile speciale permit produsului să strălucească în lumină ultravioletă și să creeze un „efect perlat”),
ștanțare la cald (elementul creat capătă un luciu metalic),
gravură acidă (straturile exterioare ale sticlei sunt îndepărtate pentru a-i oferi o matitate care amintește de un model creat de ger cu o suprafață netedă),
tehnologii cu jet (permit să imprimați pe sticle cu forme atipice, vă permite să aplicați imagini fotografice),
metale prețioase (pastele termoplastice din aur și platină cu până la 12% metale prețioase sunt utilizate pentru procedura de serigrafie),
gravură laser (poate fi utilizată la bază și pe gâtul sticlelor etc. pe suprafețe metalizate),
metalizare (este posibilă crearea efectelor transparente și opace în diverse culori).
Elementele de decor influențează puternic percepția consumatorilor și contribuie la poziționarea produsului pe piață. Elementul senzorial are un efect mai mare decât eticheta. De asemenea, puteți crea o sticlă de formă unică, inclusiv cu adăugarea elementelor decorative. În procesul de creare a acestuia, se folosește modelarea 3D (puteți viziona imaginile video). Toate aceste rafinamente pot fi deosebit de interesante pentru producătorii de divinuri vechi, care utilizează elemente de decor scumpe, inclusiv elemente din aur.
Exclusivitatea este mai costisitoare?
Prețurile noastre sunt competitive și corecte,” spune Jacques-Edouard Savoiu. ”După cum am mai spus, calitatea este prioritatea noastră. Riscurile ca sticlele noastre să prezinte defecte sunt foarte mici. Consultările noastre permanente asigură de asemenea evitarea altor „accidente” în timpul procesului de îmbuteliere. Din 1992 până în prezent întotdeauna am acordat o atenție deosebită calității. Mai mult, puteți economisi până la 30% din costul total atunci când comandați servicii personalizate (design, configurare, transport etc.).
De fapt, furnizorul care oferă prețuri mici pentru serviciile sale poate prezenta costuri ascunse ridicate. La fel ca și în multe alte situații de afaceri, colaborarea cu un furnizor serios și experimentat oferă siguranța necesară în valoarea serviciilor sale. Pentru industria noastră este tipic faptul că un furnizor de calitate poate deveni un partener cheie, deoarece cunoaște produsele, particularitățile cramei și poate completa cu succes procesul logistic. Acest lucru poate preveni situațiile neplăcute și poate economisi timp. În plus, consultațiile propuse pot deschide noi oportunități în ceia ce ține de marca comercială.
Consider că dacă un producător își respectă munca, produsul și consumatorii, atunci acesta va alege o sticlă de înaltă calitate. Acest lucru contribuie la faptul ca vinul să fie ușor de recunoscut pe rafturi, inclusiv să trezească interes pe piețele de export.”
Mai multe informații despre produsele SAROM Packaging pot fi găsite pe site-ul său web, care este prezentat în patru limbi – română, engleză, rusă și maghiară.
