Aspectul etichetei vinului, pe lângă informațiile necesare tipărite, poate spune mult mai mult despre produs și producătorul acestuia. Cel puțin despre producătorul din R. Moldova, pentru că la noi în țară se acordă o mare importanță aspectului exterior al sticlei cu vin. În acest caz, este importantă nu numai conceperea unui design deosebit, ci și materializarea sa de înaltă calitate. Prin urmare, aceste servicii sunt foarte valoroase. Acest lucru este dovedit chiar de faptul că tipografia Flexlabel situată în or. Chișinău tipărește etichete de vin pentru producătorii din Franța, Germania, Italia, România, fără a mai menționa țările CSI. Dar sunt și acolo tipografii. De ce preferă să le imprime în R. Moldova? Pentru a răspunde într-o singură frază – datorită calității superioare, care este adesea mai bună decât ceea ce oferă alte companii din acest domeniu, având și un preț adecvat.
Conform modelului german
Flexlabel este o companie moldo-germană. A fost înființată în 2009 adaptând tehnologiile după modelul de producere german, care a fost transmis de la sediul central al tipografiei din Germania. Pentru a optimiza procesele de afaceri și a depune eforturi pentru a atinge excelența în producția de etichete, în 2011, Flexlabel a introdus sistemul de management al calității produselor în conformitate cu standardul ISO 9001 și ISO 14001. În 2014 compania a devenit membru al asociației internaționale a producătorilor de etichete autoadezive FINAT, care a remarcat în mod repetat, prin premii, nivelul înalt de calificare a tipografilor moldoveni.
În mod surprinzător, acum cinci-șase ani, angajații întreprinderii mixte moldo-germane au avut stagii de practică în sediul central al tipografiei din Germania, acum dețin astfel de rezultate, încât ei împărtășesc deja experiența lor cu colegii din Germania și Rusia.
În tipografie folosim echipamente și materiale numai de la producători europeni – aceasta este principala politică a companiei noastre – spune directorul companiei Serghei Sapojnic. – Cumpărăm echipamente noi și le configurăm pentru a optimiza procesele de imprimare. Multe dintre care sunt unice pentru Moldova. De exemplu, echipamentele noastre permit imprimarea combinată, atunci când facem trei operații într-o singură trecere: imprimare, imprimarea cu folie și ștanțare sau trei tipuri diferite de imprimare cu folie. În R. Moldova, doar la Flexlabel sunt astfel de echipamente. Acest lucru reduce timpul de producție și costul etichetei. În 2020, am instalat o nouă mașină care poate imprima etichete cu mai multe straturi, cum ar fi o carte în mai multe limbi.”

Principalele tehnologii de imprimare utilizate de companie – tiparul flexografic, digital și tehnologiile de finisare – imprimarea cu folie la cald, la rece, în mai multe niveluri, imprimarea în relief, posibilitatea imprimării holografice, serigrafia – permit, în principiu, să îndeplinească orice capriciu al clientului. Dar din varietatea largă a tipurilor de etichete pentru diverse produse, cel mai înalt grad de complexitate îl deține eticheta vinului. După nivelul de execuție, se poate judeca măiestria tipăritorilor. Eticheta de vin poate fi numită punctul forte al tipografiei Flexlabel. Din volumul total de comenzi, aceasta ocupă o parte considerabilă. Și numai eticheta vinului este exportată în 15 țări ca cel mai complex produs.
Eticheta vinului
este complexă în primul rând prin hârtia utilizată (în mediul profesional se numește chiar material pentru eticheta de vin). O astfel de hârtie are o textură profundă, astfel încât culorile sunt bine absorbite, dispar etc., ceea ce duce, în primul rând, la pierderea calității. Prin urmare, nu toate tipografiile se angajează să producă comenzi pentru industria vinului. Cu toate acestea, Flexlabel are un echipament digital HP Indigo, tehnologia de imprimare a căruia este singura din lume care tipărește pe materiale clasice „pentru vin”.
Una dintre caracteristicile tiparului digital este personalizarea etichetelor. În afară de simpla numerotare a etichetelor, este posibilă și imprimarea codurilor unice, a diferitor texturi și imagini, coduri QR. Pentru un proiect, au fost tipărite 40 de mii de autocolante cu coduri și numere QR unice, care au fost apoi lipite pe sticlele cu vin. Cu ajutorul unui astfel de cod QR, o persoană care dorește să ofere o sticlă de vin din acest proiect, înregistrează felicitarea pe site-ul producătorului (sub formă de text, video sau audio), iar destinatarul cadoului va putea vedea felicitarea folosind același cod QR. Pentru acest proiect, complexitatea consta în faptul că fiecare cod era unic. Cu toate acestea, tipografia a reușit să-l realizeze cu succes.
Acum un an, pe piață a apărut cerneala digitală metalizată pentru a crea un efect metalizat pe etichetă. Flexlabel a făcut modificări adecvate echipamentelor sale pentru a ține pasul cu noile tendințe din domeniul tiparului și pentru a putea satisface această cerere. Și aceste capacități au fost deja folosite cu succes.
Vinificatorii francezi au apreciat, de asemenea, raportul preț/calitate al serviciilor tipografiilor moldovenești, folosindu-le de câțiva ani. Printre aceștia, un mare producător de vin comandă etichete pentru vinurile lor de bază în țara lor de origine, dar etichetele mai scumpe (cu efecte speciale) – în RM, la tipografia Flexlabel.
De obicei, clienții transmit proiecte gata realizate pentru tipărire, în care se fac mici corecturi”, continuă interlocutorul. – Dar cea mai bună opțiune este atunci când agenția de design cooperează cu noi la etapa de concepere a designului. Apoi, la rândul nostru, vorbim despre implementare – cum să o facem mai bine. Și împreună cu designerii realizăm ceea ce ar trebui să fie perfect. De exemplu, o etichetă de vin conținea imaginea unui pește. Noi i-am sugerat să facă un efect de solzi care se simte bine la atingere.
Un producător a reclamat faptul că pe eticheta finisată cu lac mat, la transportare, apar zgârieturi și el nu vrea să ambaleze fiecare sticlă în hârtie de protecție. Am înlocuit materialele și tehnologiile. În prezent, această etichetă nu se mai zgârie, noi rezolvăm și astfel de probleme. Știind cum se vor comporta diferite materiale și efecte în anumite circumstanțe, ne întrebăm în prealabil ce fel de îmbuteliere este utilizată, unde va fi trimis vinul etc., pentru a prevedea mulți factori și a obține un rezultat bun. De exemplu, dacă o serie de vinuri este concepută pentru HoReCa, atunci este necesar să se utilizeze materiale rezistente la umiditate, astfel încât etichetele să nu-și piardă aspectul atunci când sunt în răcitor.”

Cum se reduc costurile de imprimare?
În afară de capacitatea de a face față unei lucrări complexe, un mare avantaj al imprimării digitale este că permite imprimarea unor tiraje mici. Poate imprima 5 mii de etichete în asortiment. Acest lucru este foarte convenabil pentru micii producători, care, de regulă, au 1-1,5 mii de sticle de un tip de vin și patru până la cinci poziții. Utilizând tehnologiile clasice este costisitor deoarece sunt costuri foarte mari de pregătire (confecționarea formelor de imprimare, setarea echipamentelor), dar acest lucru nu este cazul imprimării digitale. De aceea, toți vinificatorii mici sunt clienții acestei tipografii, iar „digitalul” le economisește banii. În caz contrar, eticheta ar costa de două până la trei ori mai mult.
Când o etichetă are un tiraj de până la 10.000 etichete, folosim doar imprimarea digitală”, explică Danil Gorbunov, șeful departamentului de vânzări al companiei. – De la 10 la 50 de mii, facem calculul pentru ambele tehnologii, analizăm la care va fi mai ieftină și mai bună în ceea ce privește posibilitățile. Mai mult de 50 de mii de bucăți sunt mai ieftine la „flexo”. Cu toate acestea, există cazuri în care comenzile mari sunt tipărite digital. În toate – este o abordare individuală „.
Companiile mari de vinificație comandă adesea etichetele frontale în cantități mari, care sunt produse utilizând imprimarea flexografică. Și contraetichetele, pe care se fac diverse modificări cu fiecare nouă comandă, sunt în loturi mici. Pentru ele se folosește imprimarea digitală.
Anul acesta, tipografia a achiziționat un nou echipament flexografic, la care a început să dezvolte producția de ambalaje flexibile și imprimarea pe interiorul materialului. Până în prezent, erau imprimate la mașina „digitală”, respectiv, în tiraje mai mici.
Care sunt posibilitățile tipografiei Flexlabel?
La începuturile sale, compania a tipărit etichete simple pentru produse alimentare. Treptat, aria posibilităților tipografiei s-a extins și, odată cu aceasta, domeniul de aplicare al acestora a crescut. În prezent, tipografia produce etichete pentru produse cosmetice, produse chimice de uz casnic, alimentare, autocolante pentru mere și alte fructe, ghivece (aparent simple, dar importante pentru a nu lăsa urme la scoaterea etichetei), medicamente și materiale pentru stomatologie, bilete termice pentru vizitarea cinematografelor, concerte și alte, ecusoane. Anul acesta a devenit posibilă producerea unei etichete multistrat. O astfel de etichetă vă permite să plasați o cantitate mare de informații într-o zonă mică. Și asta nu este tot ceea ce Flexlabel are de oferit.
De fapt, posibilitățile tipografiei sunt foarte mari. Poate doriți să aplicați tipărirea stratului scratch și personalizarea etichetelor dvs.? Pentru a proteja etichetele împotriva falsificării, este posibilă imprimarea cu cerneluri care sunt vizibile numai în lumina ultravioletă, utilizarea micro-fonturilor, ghioșarea. Sau poate că este necesară realizarea etichetelor care au un pic de „magie” …? Numai Flexlabel are astfel de oportunități în Moldova.
Pentru comenzile destinate industriei alimentare, se folosesc cerneluri și lacuri speciale cu migrație redusă, care nu se transferă pe produs. Aceasta respectă cerințele UE de ambalare a produselor alimentare, care sunt deosebit de importante pentru export.
Mai multe informații despre serviciile tipografiei pot fi găsite pe site-ul companiei flexlabel.md.